Ateneu Igualadí random header image

El periodisme d’Igualada es posa a debat al DdD de l’Ateneu

| Cap comentari

Es va analitzar si la ciutat està ben informada i quin és el paper dels mitjans de comunicació.

DdD 22 - Foto 5La sessió número 22 de l’espai de debat i reflexió d’Igualada DdD (Dimarts de Diàlegs) a l’Ateneu Igualadí ha posat sobre de la taula la pregunta “Igualada està ben informada?”. Al llarg de l’acte s’ha analitzat quin és l’estat del periodisme a la ciutat i dels seus mitjans de comunicació.

L’encarregat de fer la introducció va ser el periodista i membre de l’Observatori Crític dels Mitjans Mèdia.cat Roger Vilalta, que va fer un repàs a la situació del periodisme a nivell general amb la manca de recursos de les redaccions i la falta d’un periodisme de profunditat com a principals mancances. Vilalta va destacar que les xarxes socials estan donant una nova dimensió a la professió però que, alhora, també són un element que porta a la precipitació i a la poca gestació de la informació. D’altra banda, les xarxes socials també han provocat intrussió dins el periodisme, ja que són eines de comunicació que molta gent confón amb eines d’informació. Tot i així permeten una major fiscalització dels mitjans i impedeixen que determinats temes quedin silenciats. Pel que fa al poder, Roger Vilalta va explicar com hi ha interessos a nivell polític i econòmic que intenten condicionar el que publiquen els mitjans. També va demanar fugir de les notícies institucionals i trepitjar més carrer i fer un periodisme més relaxat sense ser tant esclaus de l’actualitat.

Després es va acotar el debat a escala locals amb la participació de diferents periodistes de la ciutat, també una representant dels gabinets de comunicació i els responsables dels sis mitjans amb redacció a Igualada (AnoiaDiari.cat, Infoanoia.cat, La Veu de l’Anoia, L’Enllaç dels Anoiencs, Ràdio Igualada i Canal Taronja Anoia). Tots ells van coincidir en que hi ha una manca de recursos a les redaccions per buscar informació i dedicar hores a la investigació. Poder fer això evitaria que no hi hagués tantes notícies d’agenda o de gabinets de comunicació.

Pel que fa als criteris que fan servir, en general, tots els mitjans d’Igualada és escollir les notícies en funció de l’afectació que tenen i es prioritzen aquelles que afecten a més gent i que alhora siguin novedoses. D’altra banda, es va analitzar com el factor de proximitat és un valor afegit que fa únics els mitjans locals. En aquests sentit, cada mitjà utilitza recursos com les columnes d’opinió, entrevistes o tertúlies per diferenciar-se. Pel que fa als temes que mouen més lectures o més vendes es va dir que són, malauradament, els que fan referència a successos i que la gent no acostuma a premiar un bon reportatge d’investigació.

D’altra banda, es va apuntar que hi ha alguns poders polítics als quals ja els està bé que hi hagi mitjans amb pocs recursos perquè així ho tenen més difícil per contrastar les notes de premsa que envien. També es va dir que el periodista ha de saber diferenciar entre una nota de premsa i un publireportatge encobert i que de vegades hi ha qui es molesta si el mitjà no publica exactament el que diu la nota, cosa que hauria de ser vista com a normal, ja que el periodista és qui decideix què és notícia i què no. Pel que fa als gabinets de comunicació, es va dir que quan preparen notes de premsa o convocatòries de premsa ho fan de manera que siguin interessants o tinguin algun esquer per atraure l’atenció dels mitjans.

L’equip de Dimarts de Diàlegs vol agrair, un cop més, la participació del públic a l’acte i en l’enriquiment del debat. Cal recordar que totes les sessions es troben resumides en vídeo a la pàgina web dimartsdedialegs.ateneuigualadi.cat. Durant els pròxims dies s’anunciarà quin és el tema que es tractarà al proper DdD, previst pel dimarts 8 de març.



Deixa un comentari

Camps obligatoris *