Ateneu Igualadí random header image

Les emocions a les aules de l’Escola de l’Ateneu. Conèixer les emocions per créixer millor.

| Cap comentari

A tots ens afecten les relacions que establim. Si ens sentim segurs i estimats podem aportar el millor de nosaltres mateixos. Però si no ens agradem i creiem que els altres ens volen fer mal i no ens sentim respectats, ens bloquegem.

Quan es forma part d’un grup de persones a la feina, al grup d’esplai, a la classe, a l’equip d’esports, a la família…és important que tots i cadascun dels membres se sentin estimats, acceptats, respectats i valorats pels altres.

També és necessari que cada persona tingui un bon coneixement de si mateix. Coneixement que li permeti saber quines són les seves capacitats, les seves qualitats i també les seves febleses i defectes.

Cal conèixer les emocions i els sentiments que experimentem en les diferents circumstàncies de la vida. Cal aprendre a expressar-les de manera conscient i adequada.

La convivència amb els altres ens portarà a la necessitat de relacionar-nos i trobar la forma més encertada de fer-ho. Com més aviat aprenguem a posar-nos al lloc de l’altre, millor seran les nostres relacions i més coses podrem compartir.

Ens caldrà també triar la forma més encertada de resoldre els conflictes quotidians que sorgeixen pel fet de conviure amb els altres i per les diferències que sortosament hi ha entre les persones.

L’educació emocional pretén ensenyar a reconèixer les pròpies emocions, a expressar-les i a compartir-les.

És per això que a les aules de l’Escola de l’Ateneu, s’estableixen una sèrie d’activitats i vivències que pretenen:

  • l’autoconeixement com per exemple: si jo fos un color seria el……. per què sóc….; em sento orgullós de mi en… per què…; haig de millorar en… per què…; em proposo…..; què canviaria del meu aspecte físic?, què m’agrada?, que m’agrada de la meva manera de ser?, què canviaria? … i moltes d’altres d’aquest estil.
  • la descoberta de les emocions i les seves reaccions físiques,

com per exemple: Avui em sento… Quan m’han insultat m’he sentit….; Quan m’has ajudat m’he sentit….; Quan t’he deixat el material m’he sentit…Aquest llibre m’ha fet sentir…. Quan estic content/a sento… Quan tinc por sento…(Quan parlem de les emocions no diem malament o bé, intentem dir-les pel seu nom: tristesa, ràbia, por, alegria, felicitat, alleujament,enveja, impotència,soledat,tendresa,admiració, confiança, gratitud,vergonya …)

  • l’aprenentatge de les relacions adequades entre les persones, com per exemple: digues una paraula amable a un company, digues una qualitat d’un company, digues una cosa que t’agradi del treball d’un company,digues algun aspecte en que podria millorar el treball el teu company…Després, cadascú explica com s’ha sentit quan ha rebut els elogis o les crítiques.
  • l’aprenentatge de les diferents maneres de resoldre els conflictes,

s’analitzen les diferents reaccions del les persones davant d’un conflicte i es reflexiona sobre les conseqüències d’aquestes reaccions i sobre la necessitat de triar la resposta més encertada encara que sigui la més difícil.

Tots aquests exercicis i pràctiques i molts d’altres formen part de la quotidianitat de l’aula i pretenen contribuir al creixement personal i social de les persones. També fan possible la convivència pacífica i fomenten el sentit de pertinença al grup.

Escola_emocions

Escola Ateneu

 

 



Deixa un comentari

Camps obligatoris *