Ateneu Igualadí
  • AGENDA
  • NOTÍCIES
  • Cursos i tallers
  • Altres projectes de l’Ateneu
    • Ateneu cinema
    • Músiques de butxaca
    • Tardes x Pensar
    • Premis Zoom
    • Teatre Municipal Ateneu
    • Treballs de recerca
  • L’Ateneu
    • Sala d’exposicions
    • Història de l’Entitat
    • Junta directiva
    • Seccions i Entitats
    • Documentació
    • Espais
    • Premsa
    • L’Ateneu als mitjans
  • Contacte
    • Fes-te soci!
    • Subscriu-te a l’agenda
    • Espais
    • Premsa
Select Page
NOTÍCIES

Comprendre les arrels dels sistemes il·liberals : Una mirada des de la filosofia japonesa contemporània

  • El proper dimarts 5 de maig, a les 19 h, les #TardesxPensar de l’Ateneu Igualadí comptaran amb la presència del Montserrat Crespín Perales en una sessió dedicada a  les idees del filòsof japonès Maruyama Masao (1914–1996) que són valuosíssimes per afrontar els reptes del present.

  • 23 abril, 2026

    Montserrat Crespín Perales és llicenciada en dret i en filosofia, i actualment és professora agregada de Filosofia a la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona. Es va doctorar en aquesta mateixa universitat l’any 2013 amb una tesi dedicada a les conceptualitzacions de la consciència i la subjectivitat del filòsof japonès Nishida Kitarō, el més conegut de l’anomenada Escola de Kyoto.

    En aquesta xerrada, sota el títol “Comprendre les arrels dels sistemes il·liberals: una mirada des de la filosofia japonesa contemporània”, intentarem aprofundir en l’origen i la naturalesa dels sistemes il·liberals a partir del pensament de Maruyama.
    Ens fixarem en la seva anàlisi del període ultranacionalista japonès (1868–1945) per conèixer les arrels d’un temps complex que perfila la contemporaneïtat del seu país.

    Alhora, les seves reflexions ens serviran per repensar, des del present, quins són els orígens dels sistemes il·liberals. La vigència del seu pensament es manifesta tant en la seva utilitat per comprendre un període històric del Japó com en la capacitat d’ajudar-nos a interpretar fenòmens actuals, com la nova temptació autoritària, que es beneficia de la lògica neocapitalista i dels processos de subjectivació d’individus cada vegada més atomitzats i fragmentats.

    Crespín Perales ha estat investigadora becada per la Japan Foundation al Centre Internacional de Recerca en Estudis Japonesos (Nichibunken), a Kyoto. És autora de nombrosos estudis, articles i llibres sobre la modernitat i la contemporaneïtat filosòfiques a l’Àsia Oriental. Els seus interessos de recerca abasten camps com la bioètica, la filosofia política i la teoria del coneixement, i cal destacar també les seves investigacions sobre feminismes i identitats de gènere en el context del Japó. Forma part d’ADHUC, el centre de recerca en teoria, gènere i sexualitat de la Universitat de Barcelona.

    Serà un plaer escoltar-la i reflexionar conjuntament sobre com aquest pensament filosòfic ens ajuda a interpretar el present.
    T’hi esperem. No et perdis aquesta sessió.

    A més, recorda que les edicions anteriors de #TardesxPensar estan disponibles al nostre canal de YouTube, un recurs d’especial interès per a professorat, estudiants i totes aquelles persones que vulguin aprofundir en la reflexió filosòfica.

    També pots escoltar algunes de les reflexions en format podcast a Spotify dins la sèrie Tardes per pensar.

    Clica aquí per veure les sessions completes
    ↴
    YOUTUBE
    Clica aquí per escoltar el podcast
    ↴
    PODCAST

    Categories

    • Art
    • Cinema
    • Classes
    • Comunicació
    • Concerts
    • Coral
    • Cultura
    • Cursos
    • DebatAteneu
    • Dimarts Disruptius
    • Documentals
    • Educació
    • Escacs
    • Escola
    • Esports
    • Exposicions
    • Gastronomia
    • Música
    • Sin categoría
    • Societat
    • Tallers
    • Teatre
    • Tertúlia

    Etiquetes

    Alidé Sans antropologia social aprenentatge cooperatiu audiovisuals Barnasants Borja Penalba Castanyada Col·legi d’Advocats de Barcelona Comediants de l'Ateneu Igualadí concert confinat Cursos Daniel Lumbreras David Casals-Roma democràcia Dia Mundial de la Ràdio disseny Disseny Igualada Escola escriptura espai públic Feng Shui FineArt Grup CERCA ICIP Imma Vila L'estiuet del senyor Martí Lliga Catalana d'Escacs Manuel Delgado medi ambient Miquel Segura Mireia Vives Músiques de Músiques de Butxaca Parlem i fem Penya Blaugrana Premi Procés projecte Reiki Ràdio Santa Coloma de Queralt tallers tutoria UNESCO Xalest

    Notícies

    • Comprendre les arrels dels sistemes il·liberals des de la filosofia japonesa contemporània a Igualada
    • Bases d’un Pla ferroviari per a Catalunya
    • Sant Jordi a l’Ateneu
    • L’Ateneu Igualadí reivindica el talent femení local en el material de Sant Jordi 2026
    • Exposició ‘Primavera’ de l’Associació DCA Anoia
    • Entre la natura i l’ànima: la cura sui i la filosofia antiga amb Ignacio Marcio Cid
    • El conte de l’Ateneu…
    • TardesxPensar del 2026
    • L’Ateneu Igualadí acollirà la presentació de l’informe “Els Ateneus Som Essencials!” després de quatre anys de reflexió sobre el futur del moviment ateneista
    • FineArt a l’Ateneu. T’agraden les galetes?
      Avis legal i política de privacitat | Contactar
      Xarxes:
    • Vols rebre puntualment la informació de l’Agenda de l’Ateneu al teu correu electrònic?
      [mailpoet_form id=1]
      Horari secretaria: De dilluns a dijous:
      de 9:00h a 13:00h i de 16:00h a 20:00h.

      Divendres:
      de 9:00h a 13:00h i de 16:00h a 18:30h.

      T. 938 030 763
      Adreça: Ateneu Igualadí de la Classe Obrera
      Sant Pau, 9 | 08700 Igualada (Barcelona)
      secretaria@ateneuigualadi.org
      Amb el suport:


    • Amb la col·laboració:





    La millora de l’equipament Planta baixa Pavelló Germans Garcia Fossas, ha estat possible gràcies a la subvenció per a la restauració, conservació i millora d'equipaments culturals d’associacions i fundacions de l’àmbit de la cultura popular i tradicional (CLT062).
    Part dels fons que financien les actuacions subvencionades provenen de cabals que atorga la Junta d’Herències de la Generalitat de Catalunya.