Ateneu Igualadí
  • AGENDA
  • NOTÍCIES
  • Cursos i tallers
  • Altres projectes de l’Ateneu
    • Ateneu cinema
    • Músiques de butxaca
    • Tardes x Pensar
    • Premis Zoom
    • Teatre Municipal Ateneu
    • Treballs de recerca
  • L’Ateneu
    • Sala d’exposicions
    • Història de l’Entitat
    • Junta directiva
    • Seccions i Entitats
    • Documentació
    • Espais
    • Premsa
    • L’Ateneu als mitjans
  • Contacte
    • Fes-te soci!
    • Subscriu-te a l’agenda
    • Espais
    • Premsa
Select Page
NOTÍCIES

‘Paraules buides, mons estrets’ amb Romina Zuppone

  • El dimarts 10 de març tindrem al TardesxPensar a Romina Zuppone, amb qui reflexionarem sobre la relació entre llenguatge i pensament. Què passa quan les paraules no desapareixen, sinó que es buiden de sentit?

  • El dimarts 10 de març a les 19h podrem gaudir d’una nova sessió de TardesxPensar amb Romina Zuppone, doctora en Filosofia per la Universidad de Buenos Aires i doctora en Ciències Cognitives i Llenguatge per la Universitat de Barcelona. La seva trajectòria acadèmica va iniciar-se en l’àmbit de la bioquímica, però finalment va orientar els seus interessos cap a reflexió filosòfica sobre el coneixement produït en les ciències naturals. L’objectiu central de la seva recerca és contribuir de manera constructiva al diàleg entre la filosofia i les ciències experimentals, amb la voluntat de millorar la qualitat de la recerca.

    Ha fet classes universitàries a la Universitat de Barcelona, on encara hi exerceix docència, i a la Universitat de Friburg. Paral·lelament a la seva activitat acadèmica, organitza trobades virtuals i presencials de Filosofia per a la vida quotidiana. En aquesta mateixa línia, actualment està escrivint un llibre sobre la relació entre llenguatge, pensament i acció, on explora com les nostres formes de dir i comprendre el món influeixen directament en la manera com vivim i actuem.

    Paraules buides, mons estrets: llenguatge, política i acció

    A 1984, George Orwell imagina una llengua artificial, el Newspeak, dissenyada per reduir el vocabulari fins a impedir no només l’expressió, sinó fins i tot la formulació de pensaments que qüestionin l’ordre polític vigent. El control del llenguatge apareix així com una forma de control del pensable. La filosofia ha reflexionat àmpliament sobre la relació entre llenguatge i pensament, s’ha insistit que el llenguatge no és un instrument neutre, sinó una condició de possibilitat de l’experiència.

    Però què passa quan les paraules no desapareixen, sinó que es buiden de sentit? En el discurs polític contemporani, termes com llibertat o justícia conserven el seu poder simbòlic mentre el seu significat es perverteix. Belles per fora, irreconeixibles quan l’efecte s’esvaeix. Aquesta degradació genera llacunes conceptuals que dificulten l’expressió de certes experiències socials: un cas clar d’injustícia hermenèutica.

    Categories

    • Art
    • Cinema
    • Classes
    • Comunicació
    • Concerts
    • Coral
    • Cultura
    • Cursos
    • DebatAteneu
    • Dimarts Disruptius
    • Documentals
    • Educació
    • Escacs
    • Escola
    • Espai Malla
    • Espais
    • Esports
    • Exposicions
    • Gastronomia
    • Música
    • Sin categoría
    • Societat
    • Tallers
    • Teatre
    • Tecnologia
    • Tertúlia
    • UNESCO

    Etiquetes

    Alidé Sans antropologia social audiovisuals Barnasants Borja Penalba Castanyada Col·legi d’Advocats de Barcelona concert confinat Daniel Lumbreras democràcia Dia Mundial de la Ràdio disseny Disseny Igualada dissenyIgualada Escola espai públic Feng Shui FineArt Grup CERCA ICIP Igualada City Imma Vila joc de taula Lliga Catalana d'Escacs Makeathon Manuel Delgado medi ambient Miquel Segura Mireia Vives Músiques de Músiques de Butxaca neuromuscular Parlem i fem Penya Blaugrana Premi Procés Reiki Riu Anoia Ràdio Santa Coloma de Queralt Sant Julià de Lòria Secció Esportiva Ateneu Igualadí tallers UNESCO Xalest

    Notícies

    • ‘Paraules buides, mons estrets’ amb Romina Zuppone
    • Exposició ‘Primavera’ de l’Associació DCA Anoia
    • FineArt a l’Ateneu. T’agraden les galetes?
    • “Tecnoètica de la música? IA i el govern de les emocions” amb Rafel Jaume i Venys
    • El conte de l’Ateneu…
    • ‘Instants de natura’, l’exposició d’Anna Mª Gispert al febrer
    • TardesxPensar del 2026
    • “Pensant l’espai social coercitiu: què és una secta?” amb Natán Verdés
    • “Un cafè amb l’Eulogi” la producció de l’Ateneu Igualadí sobre el llegat ateneista
    • “Móns imaginats”, dos germans representant el món
      Avis legal i política de privacitat | Contactar
      Xarxes:
    • Vols rebre puntualment la informació de l’Agenda de l’Ateneu al teu correu electrònic?
      [mailpoet_form id=1]
      Horari secretaria: De dilluns a dijous:
      de 9:00h a 13:00h i de 16:00h a 20:00h.

      Divendres:
      de 9:00h a 13:00h i de 16:00h a 18:30h.

      T. 938 030 763
      Adreça: Ateneu Igualadí de la Classe Obrera
      Sant Pau, 9 | 08700 Igualada (Barcelona)
      secretaria@ateneuigualadi.org
      Amb el suport:


    • Amb la col·laboració:





    La millora de l’equipament Planta baixa Pavelló Germans Garcia Fossas, ha estat possible gràcies a la subvenció per a la restauració, conservació i millora d'equipaments culturals d’associacions i fundacions de l’àmbit de la cultura popular i tradicional (CLT062).
    Part dels fons que financien les actuacions subvencionades provenen de cabals que atorga la Junta d’Herències de la Generalitat de Catalunya.